PPK - co po zmianie pracodawcy? | PracowniczePlanyKapitalowe.org.pl
Ocena: 4.5
(ilość ocen: 1)

PPK - co po zmianie pracodawcy?

Ustawa o PPK, która weszła w życie z początkiem roku zakłada zbieranie oszczędności z przeznaczeniem na emeryturę, z pomocą pracodawcy i dopłat państwa. Pieniądze docelowo będzie można wypłacić po 60 roku życia. Do tego czasu, wielu z nas zdąży kilkukrotnie zmienić miejsce pracy. Co w takiej sytuacji?

Wybór PPK

Wyboru instytucji zarządzającej środkami zebranymi w ramach PPK dokonuje pracodawca w porozumieniu z zakładową organizacją związkową lub wyłonioną w tym celu reprezentacją pracowników. Decyzja powinna być podjęta w oparciu o ocenę oferowanych przez instytucję warunków zarządzania, efektywność zarządzania i doświadczenie, z uwzględnieniem najlepiej rozumianego interesu pracowników.
Mimo iż pracownicy będą mogli mieć swój udział w podjęciu decyzji, ostateczny głos należy do pracodawcy - jeżeli na miesiąc przed upływem terminu podpisania umowy o zarządzanie PPK nie osiągnie on porozumienia z pracownikami, podejmuje decyzję samodzielnie.

Pracownik nie ma możliwości przystąpienia i odprowadzania pieniędzy do programu PPK innego niż ten, który został wybrany przez pracodawcę, nie może również samodzielnie rozpocząć odkładanie pieniędzy do nowej, wybranej przez siebie instytucji prowadzącej PPK.

Czas na wybór instytucji zarządzającej i podpisanie niezbędnych umów uzależniony jest od ilości zatrudnionych. Zgodnie z aktualnymi interpretacjami terminów, największe firmy (zatrudniające od 250 osób i więcej) powinny podpisać umowę o zarządzanie PPK do 25.10.2019 r., natomiast umowę o prowadzenie PPK do 12.11.2019 r.
Przedsiębiorcy zatrudniający od 50 do 249 pracowników czas na podpisanie umowy o zarządzanie mają do 24.04.2020 r., a umowę o prowadzenie PPK do 11.05.2020 r.
Dla podmiotów zatrudniających od 20 do 49 osób, termin na podpisanie umowy o zarządzanie PPK mija 27.10.2019 r., natomiast umowy o prowadzenie PPK - 10.11.2020 r.
Pozostałe podmioty (z wyłączeniem budżetówki) mają czas na podpisanie umowy o zarządzanie i prowadzenie PPK odpowiednio do 23.04.2021 r. i do 10.05.2021 r. Sektor finansów publicznych będzie musiał podpisać umowy o prowadzenie PPK do 10.04.2021 r.

Zmiana pracodawcy a PPK

Zmiana instytucji PPK będzie możliwa jedynie po zmianie podmiotu zatrudniającego. W tym momencie pracownik będzie miał dwie opcje.
Pierwszą z nich jest zmiana pracodawcy, ale pozostawienie środków w dotychczasowej instytucji. W tej sytuacji pracownik będzie posiadał dwa lub więcej konta PPK - konto prowadzone przez instytucję wybraną przez poprzedniego pracodawcę oraz konto założone przez nowego zatrudniającego. W przypadku więcej niż jednego konta PPK przysługuje tylko jedna wpłata powitalna i jeden coroczny bonus.

Warto zauważyć, że może zdarzyć się tak, że pracownik zmieni swojego dotychczasowego pracodawcę prowadzącego PPK, na takiego, który nie jest jeszcze zobowiązany do utworzenia PPK. W tej sytuacji środki pracownika pozostają na koncie PPK poprzedniego pracodawcy do momentu utworzenia PPK przez danego pracodawcę.
Drugą opcją jest zmiana pracodawcy i zmiana instytucji zarządzającej PPK na tę, która aktualnie współpracuje z nowym pracodawcą. W przypadku wyboru drugiej opcji pracownik powinien złożyć wniosek o wypłatę transferową z jednego funduszu, do drugiego.

W przypadku przejęcia, nabycia lub połączenia podmiotów zatrudniających, podmiot nabywający ma obowiązek podpisać umowy o prowadzenie PPK, w imieniu i rzecz pracowników podmiotu nabywanego, z instytucją, która dotychczas prowadziła PPK u nabywającego. Ma on na to 7 dni od momentu nabycia lub połączenia.

0
Dołącz do dyskusji
Dodaj komentarz

Ta strona nie ma jeszcze żadnych komentarzy, skomentuj jako pierwszy!