Wybór instytucji, która będzie zarządzała pieniędzmi uczestników PPK jest jednym z głównych obowiązków pracodawców. Nie jest to jednak wcale takie proste zadanie - trzeba wybrać taką, która spełnia wymogi prawne określone w ustawie oraz posiada odpowiednie wyniki inwestycyjne.
Ustawodawca zawęził wybór do kilku kategorii instytucji finansowych:
Każdy z tych podmiotów powinien posiadać minimum 3-letnie doświadczenie w zarządzaniu funduszami oraz dysponować odpowiednią ilością funduszy (min. 5 funduszy) oraz właściwym kapitałem własnym (min. 25 mln zł).
Ważne jest również, aby wybrana instytucja spełnia wymogi kluczowe z punktu widzenia klienta, a więc łatwy dostęp do raportów i wyników finansowych, kompleksową i merytoryczną pomoc w zakresie zainwestowanych pieniędzy oraz odpowiedzialne podejście do zarządzania kapitałem.
W Polsce istnieje kilka instytucji finansowych, które spełniają niezbędne wymogi i posiadają w swojej ofercie Pracownicze Plany Kapitałowe. Należą do nich: